Program - Vestlandstreffet

Årets programleder er Vibeke Skistad, daglig leder i Euforia Film. Vibeke skal lose oss trygt og energisk gjennom programmet fra 26. - 28. april!

  • I denne samtalen ser vi sammen på utfordringer og muligheter for dramaserieproduksjon i vår region. Med: Marianne Furevold-Boland (NRK), Stine Tveten (Vestnorsk filmsenter), Magnus Thomassen (Mediefondet Zefyr) og Eldar Nakken (Mothership Entertainment)

  • Runar Gudnason (f. 1972) er rapper, gjendikter og regissør. Han har skrevet og gitt ut fire album og en rekke singler og EP-er med gruppa Side Brok, og samarbeidet med mange norske jazz-, hiphop- og folkemusikere. Han har regissert teater og film, og har gjendiktet flere musikaler for Det Norske Teatret, senest ”Into the woods ”i 2022. ”Eg har ord” er hans første langfilm.

    I kinoaktuelle ”Eg har ord” reiser Gudnason tilbake i tid for å finne ut hvorfor han ble rapper. På veien møter han inspirasjonskilder fra tiden han bodde i Danmark, og han leter etter svar i barndommen sin i Ørsta. Dette setter ham på sporet av rimekunstens uante muligheter. ”Eg har ord” er et lekent og humoristisk dykk ned i språkets hemmeligheter og kaster et lidenskapelig blikk på skandinavisk rapkultur. -En humoristisk og lekende dokumentarfilm om ord: lyden av ord, meningen av ord, og alt som skjer der imellom. Filmen vises på Kosmorama i Trondheim og deltar i konkurranseprogrammet på HUMAN i Oslo før den har internasjonal premiere på prestisjefylte CPH:DOX i Danmark.

    Moderator: Lasse Gallefoss (filmkonsulent kort- og dokumentarfilm, Vestnorsk filmsenter)

  • Masterclass with Irena Taskovski

    1. DEVELOPMENT AND THE ART OF PITCHING
    What are the first steps to be taken from the initial idea towards successfully finishing your film? How to find the core of the film and how to present it?

    2. FINANCING AND COPRODUCTION
    Where to find funding for the project and how to effectively secure it? How does international co-production work?

    3. PROMOTION AND FESTIVAL STRATEGIES
    How to create ideal promotional materials and campaigns for your specific project? How to plan a festival strategy and how the pandemic has changed the festival market.

    4. DISTRIBUTION AND AUDIENCE DEVELOPMENT
    How to get the film distributed internationally, how to find a sales agent and how they help the film? How to reach your audience?

    The interactive program will guide the filmmakers through all stages of creating their documentary project, from the initial concept to reaching the audience. Each topic will be based on very practical examples and case studies of projects either from Taskovski Films catalogue or projects of participants themselves. Thanks to that, the filmmakers will get unique opportunity to get expertise and feedback from professional expert as well as discuss their own challenges with fellow colleagues.

    In Taskovski films award winning catalogue you can find some of the best Norwegian films such as The Eclipse, Radiograph of a Family, 69 minutes of 86 days, The Golden Thread. www.taskovskifilms.com.

    For 20 years, Irena has worked as film consultant/expert on impact distribution, marketing, financing and festivals for many film institutions e.g. HBO Europe, TRT world, Asian Cinema Fund, Dok.incubator CZ, Sources Germany, and Head Tutor at Emerging Producers – at Ji.hlava IDFF CZ.

    Irena is a founder of the training program #DocsConnect Taskovski Film Training for Conscious Creative leaders. training.taskovskifilms.com. Irena also is mother, dancer and choreographer, certified 5Rhythms® (5rhythms) & Biodanza teacher, working as conscious leadership coach for personal and professional growth for film industry members and facilitator of mindfulness in motion practice called Dancefullness. She is a passionate environment, peace, and human unity activist, and a mental health ambassador for film industry professionals.

  • NFIs nytilsatte dokumentarkonsulent, Anna J. Ljungmark, besøker Vestlandstreffet for å bli kjent med bransjen her og få et viktig innblikk i noe av alt det spennende som rører seg i vår svært aktive filmregion.

    Gjennom en plenumssamtale får vi innblikk i hennes tanker, forventninger og visjoner som nytilsatt dokumentarfilmkonsulent. Hvilke prioriteringer står hun overfor, og hvilke utfordringer og muligheter ligger foran dokumentarfilmskapere i vår region?

    Moderator: TBA

  • NFIs konsulent for spillefilm og dramaserier, Cecilie Aspenes, blir med oss på Vestlandstreffet for å treffe bransjen og få et unikt innblikk i noe av alt det som rører seg i vår svært aktive filmregion.

    Gjennom en plenumssamtale får vi innblikk i status, prioriteringer, hva som vektlegges og kanskje bedre innsikt i mulighetene framover, alt sett med vestnorske briller.

    Moderator: TBA

  • Filmskaper Anders Emblem høstet fantastiske kritikker for sin spillefilm A HUMAN POSITION (2022), og gjorde seg bemerket både nasjonalt og internasjonalt som en formsterk filmskaper. Filmen ble omtalt som «En av årets mest særegne norske kinofilmer» -og «Et elegant, nydelig komponert drama» i henholdsvis Morgenbladet og The Guardian. Filmen er nå tilgjengelig i Mubi.

    Vi treffer Emblem i hans hjemby og dykker ned i hans kunstnerskap og ambisjoner.

    Emblem er nå i utvikling med et nytt spillefilmprosjekt og i likhet med hans tidligere filmer skal også denne innspilles i regionen og vil således bidra til videreutviklingen av det lokale filmmiljøet. Men denne gangen har Emblem alliert seg med produksjonsselskapet Twentyone Pictures og produsenter som kan gi filmskaperen, som tidligere har arbeidet med mikrobudsjetter, rammer til å videreutvikle sitt kunstnerskap i et utfordrende og kunstnerisk ambisiøst prosjekt. ”Also a Life” skal bli en hybrid film om livet på en avlastningsbolig for barn og unge som lever med psykisk utviklingshemming, et miljø som regissøren har en personlig inngang til, men som er lukket for de fleste og som i liten grad har blitt skildret i norsk film. Filmen går modig inn i komplekse etiske problemstillinger. Det er en viktig film som vil berøre - og trolig også provosere - og som kan bidra til å skape debatt rundt et komplekst tema.

    Moderator: Hanne-Lovise Skartveit (filmkonsulent lang fiksjon, Vestnorsk filmsenter)

  • Masterclass with Irena Taskovski

    If you would like to use your film as a tool for change this masterclass is for you!

    What is the impact? How can your film become a tool for change?

    What is an impact strategy and how to create one?

    Main elements of an impact campaign: strategic plan, audience design, partnerships, funding and how your impact strategy works together with your distribution plans.

    During the masterclass, you can present your project and we can work analyze.

    The interactive program will guide the filmmakers through all stages of creating their documentary project, from the initial concept to reaching the audience. Each topic will be based on very practical examples and case studies of projects either from Taskovski Films catalogue or projects of participants themselves. Thanks to that, the filmmakers will get unique opportunity to get expertise and feedback from professional expert as well as discuss their own challenges with fellow colleagues.

    Taskovski Films is a London based world sales and production company with offices across Europe. In Taskovski Films’ award winning catalogue you can find some of the best Norwegian films such as The Eclipse, Radiograph of a Family, 69 minutes of 86 days, The Golden Thread. www.taskovskifilms.com.

    For 20 years, Irena has worked as film consultant/expert on impact distribution, marketing, financing and festivals for many film institutions e.g. HBO Europe, TRT world, Asian Cinema Fund, Dok.incubator CZ, Sources Germany, and Head Tutor at Emerging Producers – at Ji.hlava IDFF CZ.

    Irena is a founder of the training program #DocsConnect Taskovski Film Training for Conscious Creative leaders. training.taskovskifilms.com. Irena also is mother, dancer and choreographer, certified 5Rhythms® (5rhythms) & Biodanza teacher, working as conscious leadership coach for personal and professional growth for film industry members and facilitator of mindfulness in motion practice called Dancefullness. She is a passionate environment, peace, and human unity activist, and a mental health ambassador for film industry professionals.

  • Hva er nytt de siste årene og hva bør en være ekstra obs på? Tom Eilertsen tar oss gjennom de viktigste punktene.

    Tom Eilertsen er advokat og partner i Bull & Co. Han har vært direktør i Produsentforeningen, har hatt og har flere styreverv i film- og TV-bransjen og underviser fast på Filmskolen og Westerdals for produsent-studentene. Toms fagområde er immaterialrett med hovedvekt på opphavsrett, spesialisert innen områdene film, fjernsyn, museum, teater, opplevelsessentre, musikk, dataspill og media. Han arbeider også med arbeidsrett generelt og har stor kompetanse på arbeidsavtaler innen film, fjernsyn og underholdning, samt selskapsrett og generell kontraktsrett. Tom driver også rådgivning innen mediesektoren om blant annet rammebetingelser, lovverk, forskrifter, tariff- og rammeavtaler.

  • Kortfilmvisning: ”Mor mi” (14 min)

    Mor mi er en kortfilm fra en liten vestnorsk øy hvor Kjetil bor sammen med sin gamle mor Tora. Tora er gammel og svak til beins, mens Kjetil er evig ungkar. De har det fint i hverandres selskap inntil Kjetil en dag får seg en internettflørt.

    Regi: Christer Steffensen
    Produsent: Sivert Kalvø Harang
    Produksjonsselskap: BLINKFILM AS
    Aktører: Astrid Overaa og Endre Synnes Hagerup

    Sivert Kalvø Harang er en vestnorsk filmprodusent. Han bor i Bergen og jobber for filmselskapene Truewest og Blinkfilm sammen med Njål Lambrechts. Sivert er fra Ålesund, og har jobbet på flere større fiksjonsprosjekter tilknyttet regionen de siste årene. Han er produsent for kortfilmen «Mor mi» som er filmet på Store Kalvøy, utenfor Ålesund. Dette er hans første fullfinansierte kortfilm-produksjon. Filmen hadde premiere i Ålesund, som åpningsfilm på WENIFF 16. februrar 2023. Han jobber også med ferdigstillingen av sin debut spillefilm som har kinopremiere til sommeren 2023. Den heter "Birk & Magna - Gruvens mørke hemmelighet». Begge filmene er regissert av Christer Steffensen.

  • Et filmmanus kan deles opp i mange ulike deler, som akter, sekvenser og scener, der Den dramatiske scenen (handlingsscenen) er den minste, men likevel selve grunnsteinen i manuset. Filmidéen og storyen kan være så interessante de vil, men en engasjerende film kan det først bli når de enkelte scenene fungerer godt.

    Gjennom filmeksempler vil Ulf Breistrand se på hvordan ulike typer dramatiske scener er strukturert for å oppnå ønsket virkning.

    Dramatiker Ulf Breistrand har lang erfaring som dramaturg, manusforfatter og regissør. Han står bak flere tv-serier, har undervist ved Filmskolen, vært manuskonsulent ved Norsk filminstitutt og veiledet manusforfattere på workshops i inn- og utland. Breistrand er for tiden manusveileder ved Vestnorsk filmsenter.

  • Hvordan utnytte det lokale potensialet når man produserer og lanserer film?

    Vibeke Skistad er daglig leder i Euforia film. Hun har jobbet med lansering av norske spillefilmer og dokumentar mer enn i 15 år, og har sittet i styret i norske Filmdistributørers forening.

    Blant filmene Vibeke har jobbet med finner vi ”Aksel”, ”Vegg Vegg Vegg”, ”Adjø Montebello”, ”Kunstneren og tyven”, «Vær her», «Død snø», «Brødre», «Bortebane», «Hevn» og «Richard Storken» for å nevne noen.

  • En spøkefull vri på «strukturregelen» er at «en film har en begynnelse, en midte og en slutt. Men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen».

    Den meksikanske forfatteren Guillermo Arriaga er kanskje den manusforfatteren som har tatt denne «spøken» mest på alvor, med manus til filmer som "21 grams", "Babel", "Amores Perros" og flere. Men hva er poenget med å bryte opp rekkefølgen og kronologien som disse filmene gjør? Er det bare en måte for filmskapere å gjøre seg interessante på, være annerledes, mer «artistiske»? Eller kan det rett og slett være sånn at det fins historier som ikke vil fungere innenfor en tradisjonell lineær 3-aktstruktur? Ulf Breistrand vil forsøke å svare på noen av disse spørsmålene gjennom en analyse av filmen «21 grams».

    Dramatiker Ulf Breistrand har lang erfaring som dramaturg, manusforfatter og regissør. Han står bak flere tv-serier, har undervist ved Filmskolen, vært manuskonsulent ved Norsk filminstitutt og veiledet manusforfattere på workshops i inn- og utland. Breistrand er for tiden manusveileder ved Vestnorsk filmsenter.

  • Session of mindfulness in movement and creative expression with Irena Taskovski.

    "Making impactful creative films, being successful, changing the world, ALL of this starts with self-care, mental health hygiene and conscious filmmaking culture” (Irena Taskovski)

    Awareness through the body exercises - exploring how you connect to yourself, your colleagues, your work, do you like to lead or be lead, supporting yourself and social awareness.

    Gaining tools for stress relief, self-care and creative recharging for your everyday life.

    5 rhythms - dynamic movement practice - a practice of being in your body - that ignites creativity, connection and community. While a seemingly simple process, the 5Rhythms practice facilitates deep and unending explorations, moving the dancer beyond self-imposed limitations and isolation into new depths of creativity and connection.

    Everyone is welcome. You don’t have to have any previous experience of dance, movement mindfulness or conscious leadership practices.

    Irena Taskovski CEO & founder of Taskovski Films, London based world sales and production company with offices across Europe. In Taskovski films award winning catalogue you can find some of the best Norwegian films such as The Eclipse, Radiograph of a Family, 69 minutes of 86 days, The Golden Thread.

    For 20 years, Irena has worked as film consultant/expert on impact distribution, marketing, financing and festivals for many film institutions e.g. HBO Europe, TRT world, Asian Cinema Fund, Dok.incubator CZ, Sources Germany, and Head Tutor at Emerging Producers – at Ji.hlava IDFF CZ.

    Irena is a founder of the training program #DocsConnect Taskovski Film Training for Conscious Creative leaders. training.taskovskifilms.com. Irena also is mother, dancer and choreographer, certified 5Rhythms® (5rhythms) & Biodanza teacher, working as conscious leadership coach for personal and professional growth for film industry members and facilitator of mindfulness in motion practice called Dancefullness. She is a passionate environment, peace, and human unity activist, and a mental health ambassador for film industry professionals.

  • Grip muligheten og book individuelle møter med ekspertene og konsulentene som deltar på Vestlandstreffet. Les mer her.

  • Kristoffer Vassdal startet sin karriere i filmbransjen på Vestlandet i 1994 og har sett de fleste tallkombinasjoner som finnes siden den gang. Hans rolle som kulturøkonom har gitt et unikt innblikk i et betydelig antall virksomheter, og vi har invitert ham til å dele sine erfaringer med oss.

    Hva er egentlig forskjellen på økonomi og kulturøkonomi? Hvorfor er kunsten viktigere enn EBITDA? Kan Excel redde verden? Vi gleder oss til få svarene på dette og mye mer i denne heftige tallsesjonen.